.: koosolekute ajad :.
 


Reedel:
18:00 palvekoosolek

Laupäeval:
10:00 piiblitund
11:15 jutlus

 

.: kontaktandmed :.
 


Karja 3, Pärnu
80018, ESTONIA

Pastor: Andres Ploompuu
parnu at advent.ee

 

.: mis on :.
 


Jutlused:
Nädala sõna arhiiv

Uusim raamat:
Harmooniline abielu (21.06.2006)

Tõmmatuim raamat:
Mässav Planeet (6577)

Vaata tervet raamatute nimekirja.

 

.: lingid :.
 


Adventist Review
Piibel.net

 
.: nädala sõna :.
 


Jeesus muutis kõik I
04.09.2010 - (1632)

Joh.2,1-11: "Ja kolmandal päeval olid pulmad Kaanas Galileamaal, ja Jeesuse ema oli seal. Ja ka Jeesus ja Tema jüngrid olid kutsutud pulma. Ja kui tuli puudus viinast, ütles Jeesuse ema Temale: "Neil ei ole viina!" Jeesus ütles talle: "Mis sul minuga asja, naine? Minu aeg ei ole veel tulnud!" Tema ema ütles teenijaile: "Mis Tema teile iganes ütleb, seda tehke!" Aga seal oli kuus kivist anumat seismas juutide puhastuskombe pärast ja igaühte mahtus kaks või kolm mõõtu. Jeesus ütles neile: "Täitke anumad veega!" Ja nemad täitsid need ääretasa. Ja Ta ütles neile: "Ammutage nüüd neist ja viige pidukorraldajale!" Ja nemad viisid. Aga kui pidukorraldaja maitses vett, mis oli viinaks saanud, ega teadnud, kust see oli, kuna teenijad, kes vee olid toonud, teadsid, siis kutsus pidukorraldaja peigmehe ja ütles talle: "Igaüks paneb enne lauale hea viina, ja kui juba küllalt on joodud, lahjema. Sina oled hoidnud hea viina siitsaadik!" Selle esimese tunnustähe tegi Jeesus Kaanas Galileamaal ja ilmutas oma au. Ja Tema jüngrid uskusid Temasse."
Täna lähme vaimus pulma, mis toimus 2000 aastat tagasi "Kaanas Galileamaal." Lepime kohe alguses kokku, et jääme selles piiblitõlkes kasutatud terminite juurde, kus "viin" tähendab viinamarjamahla; me ei kasuta sõna "vein," mis meie keeles tähendab ühemõtteliselt viinamarjamahla käärimisel saadud alkohoolset jooki. Miks? Sest Piibli tekst algkeeles ei osuta sellele. Piibel räägib viinast kui "viinapuu viljast" (Mat.26,29), mis värskeimal ja parimal kujul on puhas viinamarjamahl. Muidugi tehti sellest "viinast" ka "veini," mida Piibel nimetab tavaliselt "vägijoogiks." Kuid Kaana pulma loos pole seda mainitud ja meil pole põhjust seda sinna ise juurde mõelda.
Sellel pulmapeol, kus oli kohal Jeesuse ema ja kuhu oli kutsutud ka Jeesus oma jüngritega, juhtus piinlik lugu: jook sai otsa, viin sai otsa. Toitu jätkus, aga polnud enam midagi juua. Vett oli, aga kes siis pulmas ikka paljast vett joob? Ja see polnud mitte tunni-paarine söömaaeg pärast laulatust, vaid mitu päeva kestev pidu. Piinlik lugu: külalistele pole enam midagi head juua pakkuda! Kujutage ette, kui teie pulmas oleks juhtunud midagi sellist! Pole ime, et Maarja, Jeesuse ema, hakkas kohe tegutsema, et seda olukorda delikaatselt lahendada.
Aga miks just tema? Sellel võib olla mitu põhjust. Fakt, et "Jeesuse ema oli seal" ja et "ka Jeesus ja Tema jüngrid olid kutsutud," näib osutavat, et tegemist võis olla mõne Maarja sugulase või lähedase sõbra pulmaga, kus Maarja võis olla "köögitoimkonnas" või isegi selle juht, kes vastutas söögi-joogi eest. Ja kui nüüd selgus, et viin on saanud otsa, pöördus ta hädas oma Poja Jeesuse poole, et see võtaks midagi ette, või vähemalt annaks nõu, mida teha.
Kuid hea on teada ka seda, et tol ajal ei tuldud pulma tühje käsi. Külalistelt oodati, et nad tulevad mitte ainult jooma, vaid võtavad ka ise jooki kaasa. Viinavaru pulmade ajal sõltus seega ka pulmakülaliste heldusest. Selliselt võib Maarja repliiki Jeesusele, "Neil ei ole viina!" võtta ka kui etteheidet Jeesusele ja Tema jüngritele oma osa täitmata jätmise või halvasti täitmise eest.
Mis iganes ka ajendas Maarjat pöörduma Jeesuse poole, on selge üks asi: Maarja soovis, et Jeesus teeks midagi. Ta soovis, et Jeesus aitaks nad välja sellest täbarast olukorrast. Kas ta ootas ja lootis imet, seda me ei tea, sest Piibli aruande järgi polnud Jeesus varem imetegusid ehk tunnustähti teinud; meie sissejuhatav tekst nimetab seda selgesti Jeesuse esimeseks tunnustäheks.
Ema murelikule pöördumisele "Neil ei ole viina!" vastab Jeesus rahulikult: "Mis sul minuga asja, naine? Minu aeg ei ole veel tulnud!" Me võiksime sõnastada selle veidi ilusamalt ja selgemalt: "Kallis naine, miks sa mind sellesse asjasse segad? Minu aeg ei ole veel tulnud!" Nimetada oma ema "naiseks" näib lugupidamatusena, kuid tolle aja kõnepruugis see nii ei kõlanud. Aga võib-olla on see hoopis märguanne meile mitte minna liiga vaimustusse Maarjat Jeesuse emaks nimetades. Mat.12,47-50 on üks huvitav episood Jeesuse elust, mis peaks panema meid mõtlema:
"Siis ütles keegi Temale [Jeesusele]: "Vaata, Su ema ja Su vennad seisavad õues ja tahavad Sinuga rääkida!" Tema aga vastas ja ütles sellele, kes seda Temale teatas: "Kes on mu ema ja kes on mu vennad?" Ja Ta sirutas oma käe jüngrite poole ning ütles: "Vaata, siin on mu ema ja mu vennad! Sest kes iganes teeb mu Isa tahtmist, kes on taevas, see on mu vend ja õde ja ema!"
Ma ei tea ühtegi kohta Piiblis, kus Jeesus oleks Maarjat oma emaks nimetanud. Inimesed on aga hakanud teda nimetama koguni Jumala emaks ja Jumala sünnitajaks! Jah, me võime öelda küll, et Maarja oli Jeesuse ema, kuid ta ei olnud kohe kindlasti Jumala ema! Jeesus Jumalana oli olemas igaviku aegadest, ammu enne Maarja sündi. Maarja sünnitas inimese [Inimese Poja] Jeesuse, mitte Jumala Jeesuse.
See oli väike kõrvalepõige; mingem nüüd tagasi Kaana pulma. Siin vastab Jeesus Maarja ärevale repliigile "Neil ei ole viina!" sõnadega: "Kallis naine, miks sa mind sellesse asjasse segad? Minu aeg ei ole veel tulnud!" Mida see tähendab? See tähendab, et Jeesus ei teinud midagi juhuslikult või inimeste suunamisel. Tema Taevane Isa oli Teda saatnud siia maailma kindla missiooniga, kus igaks asjaks oli oma kindel aeg. Paulus kirjutab – Gal.4,4: "Kui aeg täis sai, läkitas Jumal oma Poja, kes sündis naisest..." Mida ja millal teha, otsustas Tema Taevane Isa ja mitte maine ema!
Ka meile on hea, kui me teeme asju õigel ajal, mitte ajast ette rutates. Minu nooruses tegi keegi laulu ja kui ma õigesti mäletan, võitis see kord Eurolaulu konkursi. See algas sõnadega: "Ei ole ma veel selles eas, et nii kaua kuuvalgel ööl sinu kõrval seista võiks siin." Tänapäeval on vähe neid, kes selles asjas veel õiget aega või iga ootavad. Ja tulemused – kurvad tulemused – on kõigile teada. Piiblis on terve peatükk (Kog.3), mis kannab pealkirja "Igal asjal on oma aeg." On hea, kui me sellega arvestame.
Jeesus arvestas. Ta ütles oma emale kindlalt: "Minu aeg ei ole veel tulnud!" Maarja ei vaielnud vastu ega püüdnud Jeesust milleski veenda. Kuna Jeesus teab nüüd tema muret, küll Ta midagi ette võtab! On see nii? Kas meie võime olla kindlad, et kui me oleme rääkinud Jeesusele ära oma mure, võtab Ta midagi ette? Kindlasti võime. See on üks õppetundidest, mida me sellest loost võime õppida. Jeesus hoolib meie muredest ja tuleb alati appi. Millal? Kuidas? Las see jääb Tema otsustada.
Järgmine õppetund sisaldub Maarja sõnades teenijaile: "Mis Tema teile iganes ütleb, seda tehke!" Oh, kui palju saab Jeesus meid aidata ja meile head teha, kui me järgime Maarja nõuannet: "Mis Tema teile iganes ütleb, seda tehke!" Jumala abi, isegi ime läbi, saabub sageli koostöös meiega, kui me teeme kõike, mida Ta iganes meile ütleb. Nende sõnadega väljendas Maarja oma usku Jeesusesse ja nende sõnade järgi toimides väljendasid teenijad oma usku Jeesusesse. Keegi on öelnud: "On tuhat teed olla Jumalale meelepärane, kuid ükski neist ei ole ilma usuta!" Maarja ilmutas siirast usku Jeesusesse, kui ta käskis teenijail teha kõike, mida Jeesus neile iganes ütleb.
Jeesus näis ütlevat Maarjale EI, kui Ta ütles: "Minu aeg EI ole veel tulnud." Kuid Maarja uskus, et see Jeesuse EI ei olnud lõplik. Sama uskus ka Kaananea naine, kelle abipalve peale Jeesus algul vastas: "EI ole ilus võtta laste leib ja heita koerakeste ette!" (Mat.15,26). Palunud alandlikult edasi, sai see naine soovitud abi. Nii ka Kaana pulmas. Nähes Maarja usku – seda, kuidas ta Jeesust usaldas, otsustas Jeesus neid aidata, öeldes teenijaile: "Täitke anumad veega!" Teenijail oli hästi meeles Maarja sõna: "Mis Tema teile iganes ütleb, seda tehke!" Ja nii teatab Piibli aruanne, et "nemad täitsid need [kuus suurt veenõu] ääretasa." Kui kästi täita, siis need ka täideti – ääretasa! Nii täpselt tuleb meil teha Jeesuse sõna järgi, kui soovime tõelist õnnistust!
Kuid Jeesuse sõna sellega ei piirdunud. Kui teenijad olid nõud veega täitnud, ütles Ta neile: "Ammutage nüüd neist ja viige pidukorraldajale!" Kas te mõistate, mida Jeesus neilt nõudis? Viige pidukorraldajale, kes ootas uut viinaportsu, vett, puhast vett! "Ja nemad viisid!" teatab Piibli aruanne. Milline usk! Milline usk! Kui Jeesus nende usku nägi, tegi Ta imeteo ja pidukorraldaja kätte jõudes oli vesi muutunud viinaks.
Pange tähele: Jeesus ei teinud viina eimillestki. Ilmselt oleks Ta suutnud ka seda. Kuid Ta valis võtta inimeste ebatäiusliku teo ja muuta see täiuslikuks! Ta valis võtta inimeste parima ja muuta see tõeliselt heaks. On väga oluline, et me teeksime usus kõik täpselt nii, nagu Tema meile ütleb. Kuid sellest hoolimata on meie tegu ebatäiuslik. Jeesus teab seda ja oma armastuses meie vastu muudab meie ebatäiusliku teo täiuslikuks – Jumala ette jõudes on see täiuslik! Jah, Jeesus on vastus inimlikule ebatäiuslikkusele. Tema meid juba piinlikku olukorda ei jäta. Kui me pöördume usus Tema poole ja püüame teha kõik, mis Ta iganes käsib, võime olla kindlad, et Tema muudab meie lihtsa vee kõige paremaks viinaks.
Aruanne Kaana pulmas jätkub: "Aga kui pidukorraldaja maitses vett, mis oli viinaks saanud, ega teadnud, kust see oli, kuna teenijad, kes vee olid toonud, teadsid, siis kutsus pidukorraldaja peigmehe ja ütles talle: "Igaüks paneb enne lauale hea viina, ja kui juba küllalt on joodud, lahjema. Sina oled hoidnud hea viina siitsaadik!""
Selles maailmas näib tõepoolest kõik olevat nii: esmalt tarvitatakse ära parim ja siis mitte nii hea. Kui meil on valida kasina ja külluse vahel, valime me muidugi külluse. Sageli pole see isegi meie valida – see lihtsalt on nii. Enne noorus ja siis vanadus. Enne hea tervis ja siis põdur tervis. Enne jõulisus ja siis jõuetus. Enne pulm ja siis lahutus. Enne kokkusaamine ja siis lahkuminek. Enne elu ja siis surm. Kuid Jeesuse tulekuga muutub kõik. Nüüd võime olla kindlad, et parim ootab meid veel ees! Jeesus jätab parima alati viimaseks. Tema viimane sõna on hea.
Kui heita veel üks põgus pilk sellele loole, siis minu arvates kõneleb valjusti isegi lõik, millest me läksime vaikselt üle: "Aga seal oli kuus kivist anumat seismas juutide puhastuskombe pärast." Viide on juutide kombele seoses tseremoniaalteenistusega. See vesi pidi puhastama. Kuid kas ikka puhastas? Sümboolselt küll, aga mitte päriselt. Jeesus näitas, et see ei puhastanud tõeliselt; tõeliselt puhastas Jeesuse veri, mille sümboliks Jeesus ise valis viinapuu vilja ehk siis puhta, käärimata, parima viinamarja mahla. Kas Kaana pulmas osalejad ka sellest aru said, seda ma ei tea, kuid meie peaksime seda ikka mõistma. Jeesus asendas tseremoniaalteenistuse oma ohvri ja teenistusega ja see on võrratult parem, nagu hea viinamarjamahl on parem tavalisest veest! Kui meil on Jeesus, siis on meil kõik parim. Tema muudab kõik.
Lugu räägib oksjonist, kus teiste asjade seas pandi enampakkumisele ka üks vana viiul. See oli täis kriimustusi ja arme ning oksjonipidaja ei näinud selles mingit väärtust. Aga see oli seal ja see tuli ära müüa.
"Kes pakub ühe dollari?" küsis ta. Pakkuja leidus ja mees jätkas: "Kes pakub kaks dollarit?" Üks teine pakkus kaks dollarit ja oksjonipidaja jätkas: "Kes pakub kolm dollarit? Mõne aja pärast tõusis käsi ja kolme dollari pakkuja oli leidunud. "Kolm dollarit esimest korda, kolm dollarit teist korda, kolm dollarit kolmandat korda..."
Kuid enne veel, kui ta jõudis öelda: "Müüdud kolme dollari eest," tõusis tagareast hallipäine mees ja küsis, kas ta võib seda viiulit proovida. Luba anti ja mees võttis poogna ning keeras selle jõhvid parajalt pingule ja määris need kampoliga. Seejärel võttis ta viiuli, pühkis sellelt tolmu ja pani korralikult häälde. Ja siis sündis ime. Vana viiul hakkas laulma imeliselt kui ingel.
Muusika vaibudes oli saalis mõnda aega vaikus. Siis kogus oksjonipidaja end ja ütles: "Me alustame oksjonit uuesti. Kes pakub selle viiuli eest tuhat dollarit? ... Kes kaks tuhat dollarit? ... Kes kolm tuhat dollarit? Kolm tuhat dollarit esimene kord. Kolm tuhat dollarit teine kord. Kolm tuhat dollarit kolmas kord. Müüdud kolme tuhande dollari eest!"
Mis muutis selle pilli väärtust? Meistri käsi. "Päästja käsi rõõmu mul tõi!" armastas koor laulda Tallinna kirikus. Siingi on seda laulu kindlasti lauldud, kuid kahjuks mitte viimasel ajal. Võib-olla on see meie koorile liiga raske laul. Kuid see sõnum on imeline ja see on tõsi: Jeesus on muutnud kõik! Jeesus on toonud õnnistuse! Jeesus on toonud rõõmu! Kutsu Jeesus igasse oma päeva ja Tema muudab sinu vee viinaks!

Mati Ploompuu
Adventkoguduse pastor emeeritus

Nädala sõna arhiiv